fredag 5. desember 2008

Så eller rulle?

Nysådde plener tiltrekker seg gravende bikkjer, fotballhentende småunger, parkeringsråskinn og elleve millioner ugressfrø. Nyutrullet ferdigplen kan du bre piknik-tepper på fra første dag og spille krocket etter en uke.



Ferdigplen på rull er imidlertid mye dyrere en plenfrø på boks. De kvadratmeter store rullene på 40x250 cm koster gjerne tretti kroner stykke. En boks plenfrø til hundre kvadratmeter koster en hundrelapp eller så. Jeg velger konsekvent ferdiggress der jeg kan, ikke minst fordi de fleste nye hager jeg tegner, er små og intensive opplevelsesrom jeg ønsker at eierne skal ha glede av så fort som mulig. I de tilfeller jeg sår, lar jeg gress og ugress vokse hemningsløst ttil det når 8-10 cm før jeg klipper alt snaut. Gresset kommer først opp igjen.



Nåsådd plen skal ikke vannes. Når frøene spirer, lærer de tøffeste seg med en gang å leve på morgendugg og leter fort etter vann i undergrunnen. Slik får du tørkesterk plen. Vanner du, spirer pinglefrøene fort i de øverste fire-fem centimeterene av jorda som du får bløtlagt. Vanner du mer, blir alt bare klin.

Ingen kommentarer: