mandag 8. desember 2008

Dyrk: Tomat


Da jeg var guttunge var en tomat en tomat (Lycopersicon escculentum) og ferdig med det. Da jeg lærte å dyrke dem, ble barndommens tomat aldri den samme. Selvdyrket tomat er hagekonfekt. Det finnes et uendelig sortsmangfold. Jeg har for lengst mistet oversikten over farger, striper, størrelser, klaser og vokseformer. Det eneste jeg vet er at det finnes en tomat for alle.







Sortsanbefaling: `Tumbler´ (ampel), `Vision´ (bifftomat), `Aranca´ (småtomat), `Totem´ (pottetomat)
Første gang nevnt i Norge: 1786, Trondheim
Vanskelighetsgrad: Enkel
Sett i gang inne/ute: Sås inne 6–8 uker før utplanting. Jeg kjøper ferdige småplanter
Så-/settedybde: 3–4 cm i 8 cm brede potter med sandjord
Planteavstand/radavstand: Helst alene i potte inntil en solvegg bundet til stokk
Krav til vokseplass ute: Varm, kompostholdig og næringsrik jord
Anbefalt samplanting: Persille, asparges
Bør holdes unna: Fennikel

Drift: Jevnt fuktig. Med tørke sprekker skallet. Gjødsles med 1/4 av anbefalt mengde hver annen uke. Villskudd brytes ukentlig. Tynning av klasene kan være nødvendig
Innhøsting: Akkurat når tomaten har riktig farge
Modningstid: 90–110 dager. (30–50 dager med småplanter)
Særlige forhold: Villskuddene bryter ut akkurat der hovedgrener forlater stammen. Vær ivrig, eller ender du med unyttig tomatkaos

Passer godt til: Rå som brødpålegg med sukker på og i salater, stekt, kokt, skrelt og knust til puré

Ingen kommentarer: