søndag 7. desember 2008

Dyrk: Rosenkål


Første gang jeg støtte på rosenkål (Brassica oleracea var. gemmifera) andre steder enn på tallerkenen og i butikkhylla, var på Jensvoll gartnerskole i Lier. Der fikk jeg i morgenoppgave å høste rosenkål. Jeg trodde læreren min tulla med meg da han utstyrte meg med en bensindrevet ryddesag til jobben, men oppdaget raskt hvor nyttig den var da jeg kom til rosenkålskogen. Siden har jeg forelsket meg i denne palmelignende smaksopplevelsen.






Sortsanbefaling: `Royal Marvel´
Første gang nevnt i Norge: 1704, Trondheim
Vanskelighetsgrad: Enkel
Sett i gang inne/ute: Sås inne 4–6 uker før utplanting
Så-/settedybde: 2 cm
Planteavstand/radavstand: 70 cm/50 cm
Krav til vokseplass ute: Kalkrik, nygjødlset sandholdig jord
Anbefalt samplanting: Reddik
Bør holdes unna: Jordbær

Drift: Jevnt fuktig. Gjødsles og kalkes med 1/4 av anbefalt mengde etter tre uker ute
Innhøsting: Når rosenknutene i bladstilken er passelig store
Modningstid: 120–160 dager
Særlige forhold: Rosenkålplanten blir meterhøy, kan ligne en palme og passer derfor godt alene i potte. Planter du den for tett og skyggefullt ute, gidder den ikke å sette rosenkålhoder i bladfestene

Passer godt til: Tilsats til middagsretter, kanskje særlig til vilt og i grønnsakbladninger. Kan godt forvelles og fryses

Ingen kommentarer: