tirsdag 27. oktober 2009

Komposist

En varm vår på 1970-tallet dukket idéen om felles kompostbinge i rekkehuset jeg vokste opp. Alle applauderte forslaget, bevilget midler fra felleskassen og rekkehusets fedre gravde seg dypt ned i kompostbingestudier. Jeg husker akkurat dette fordi far min, som absolutt ikke var noen biologisk vel bevandret mann, plutselig foredro entusiastisk og ivrig om meitemarkens fortreffeligheter og indre liv ved søndagsmiddagsbordet. Jeg husker det fordi jeg ble stadig kvalmere ettersom far forsvant stadig dypere ned, og kanskje særlig inn, i de øvrige mer eller mindre delikate kompostdyrenes fordøyelsesorganer. Du kan utsette en tiåring for mye, men neppe kombinasjonen hvalbiff, kokte poteter og kompost i praksis.

Kompostmann
Etter et par ukers intense forberedelser, ble kompostbingene bygget etter alle kunstenes regler: Tre binger; en stor for oppsamling av tykkere greiner for senere oppkverning med kompostkvern, og to mindre binger for variert henleggelse av alskens bløte hagerester som løv, gress og alt det som oftest går galt i kjøkkenhagen. Det første året virket bingene veldig bra, men allerede året etter lignet de mer på digre reir for veldig, veldig store skjærer. Til høstens ryddeaksjon ble bingene tømt i containerne som det lokale vellet hvert år forordnet til oppsamling av hageavfall, slik vi hadde gjort det i alle år før kompostbingeidéen dukket opp. Like etter, og svært skråsikker, hevdet fattern at kompostbinger bare er for rare hagenerder. Drit og dra med hele komposten, sa han og gjenopptok rutinene med å rake løv og gress og pinnekvister oppi svarte søppelsekker og kjøre hele møkka på dynga. Jeg husker godt at jeg syntes det var ganske teit, men siden jeg alltid fikk en is når vi kjørte hjem fra dynga, holdt jeg den meningen for meg selv..

En velfungerende kompostbinge tygger i seg minst halvparten av alt du kaster. Produktet av kompostprosessen er en eksplosivt næringsrik jord langt bedre for hagen enn alle drittsekkene du får kjøpt på hagesentrene. Om bingen hadde vært stor nok, snarere organisert som et lite og mer avansert kompostanlegg, ville komposteringsprosessen produsert nok metangass til å holde i gang et minikraftverk, kanskje akkurat kraftig nok til å forsyne den lokale veibelysningen? Om alle hadde kompostert alt de kunne, ville søppeltransportbehovet dermed blitt drastisk redusert. Det betyr mindre utslipp. Kompost er rett og slett jævlig smart. Hører du, Jens?

Ingen kommentarer: