mandag 8. september 2008

Hasjhus

De siste ukene har flere politikammere i Oslos nærkommuner avslørt femten marihuanaplantasjer. De er svært likt organisert: Man leier et hus, tetter igjen alle vinduer med aluminiumsfolie, monterer en haug av lysstoffrør, en avtrekksvifte eller tre og installerer et automatisk dryppvanningsanlegg. Så er det bare å så frø i store nok potter. Med en husleie på fire-fem tusen i måneden, og utsikter til noen kilo avling fra 400-500 planter, behøver du ikke å kunne mye om priser for å forstå at dette er god butikk. Det er ikke det. Det er en jævlig dårlig butikk.

Ettersom den ene plantasjen etter den andre er avslørt, stengt og innholdet antagelig brent, har mer eller mindre lattermilde journalister fra en del aviser og et par radiostasjoner ringt og spurt hva jeg mener, hvordan plantene dyrkes, om det virkelig er så enkelt og så videre. I tillegg strømmer det på med dustemailer fra privatpersoner. Jeg svarer det samme til alle, og ber pent nå om å få slippe unna med dette:

Jeg vil ikke ha noen mening om legalisering eller ikke. Den ene eller andre millionen av nordmenn som har prøvd cannabis, og opplevd hva stoffet kan føre med seg, utfyller den oppgaven langt bedre enn meg.

De marihuanaplantene som dyrkes i avsondrete plantasjer, stammer med stor grad av sikkerhet fra genmanipulert frø. Cannabis sativa er en av de mest manipulerte plantene vi har. Plantasjeplantene inneholder trolig 30-40 ganger så høyt innhold av det virksomme rusgivende stoffet THC (delta-9-tetra-hydro-cannabinol) som i naturlige planter. Vi har altså å gjøre med en lumsk dopbombe som kan slå vettet ut av skallen på den mest tjukkskalla. Å dyrke slikt kommersielt for siden å tjene penger på dritten, har jeg ingenting til overs for. Jeg liker ikke våpenfabrikker heller.

Cannabis er samtidig en skattet kulturplante som dyrkes i tonnevis på kommersielle cannabisplantasjer over hele verden. Fra denne arten cannabis utvinnes utrolig slitesterke tekstiler som brukes i alt fra flysetetrekk til klær. Planta vokser utrolig raskt og er svært lite utsatt for sykdommer. EUs landbruksprogram støtter en lang rekke dyrkingsforsøk. Den kunne utmerket vært satt i produksjon utendørs i Norge også, men det er forbudt fordi den til forveksling ligner den rusgivende cannabisplanta. Akkurat den logikken har jeg litt problemer med å forstå, men skjønner at det blir en utrolig slitsom oppgave for politifolk om de må vimse rundt i alskens cannabisåkere for å sjekke hvilke planter som virker og hvilke som er harmløse. Kan jeg slipper flere henvendelser om cannabis nå? Please.

www.motgift.no

Ingen kommentarer: