torsdag 1. januar 2009

Dyrk: Erter


En enkel ert hører til blant mine sterkeste barndomsminner: Av en eller annen grunn forsvant en opp i nesa. Jeg fikk den ikke ut igjen, og jeg turte ikke å si i fra. Etter to dagers hemmelighetsfylt pilling, blødde jeg voldsomt neseblod og ble sporenstreks dratt til legen. Han pirket lett ut erten og brølte av latter da han så at den hadde spiret der oppe. Jeg husker jeg lurte et øyeblikk på hvordan jeg hadde sett ut med en diger erteplante ut av nesen.
Ert på latin? Pisum sativum ssp. sativum

Sortsanbefaling: `Kelvedon Wonder´ (margert), `Fenomen´ (pillert) og `Goliath´ (sukkerert)
Første gang nevnt i Norge: 1273, Nyere kristenrett
Vanskelighetsgrad: Enkel
Sett i gang inne/ute: Direkte ute så tidlig som mulig
Så-/settedybde: 2–3 cm
Planteavstand/radavstand: Minst 5 cm/10 cm
Krav til vokseplass ute: Nærmest i all jord, men helst kalkrik
Anbefalt samplanting: Solsikker (som støtte), sukkermais, neper, karve
Bør holdes unna: Sjalottløk og hvitløk

Drift: Hyppig vanning. Gjødsles med 1/4 av anbefalt mengde hver uke
Innhøsting: Sukkerert når den er søt. Andre typer når ertene i skolmene er fullvoksne
Modningstid: 40–50 dager
Særlige forhold: Dyrkes med støtte, enten med stokker i bakken med snorer mellom, mot stolper satt opp som et indianertelt eller opp mot vegg eller på trestammer

Passer godt til: Sukkererter til salat og snacks. Andre erter til supper, kokt som tilsats til middagsretter eller i stuinger

Ingen kommentarer: