torsdag 1. januar 2009

Dyrk: Bønner



Bønner (Phaseolus vulgaris ssp. vulgaris) er OK, men én holder jeg langt unna livet. Det skyldes en traumatisk opplevelse fra ungdommen: Som syttenåring camperte jeg et par sommeruker hos en meget bestemt engelsk frue i den sydengelske byen Torquay. Siden det bare kostet et pund natten inkludert frokost, godtok jeg teppegulvet i fruens TV-stue som seng, og at jeg måtte ut før ni-nyhetene. Klokken åtte hver morgen serverte fruen en eller annen form for mishandlet egg, noe grått limaktig klin hun hevdet var grøt og dugelige mengder bønner i tomatsaus. Jeg har ikke smakt bønner siden.

Sortsanbefaling: `Arras´ (aspargesbønne), `Masai´ (brekkbønne) `Plano´ (snittbønne) og `Goldfish´ (voksbønne)
Første gang nevnt i Norge: 1791, Bergen
Vanskelighetsgrad: Enkel
Sett i gang inne/ute: Sås direkte ute så tidlig som mulig
Så-/settedybde: 4–5 cm
Planteavstand/radavstand: Minst 15 cm/35 cm
Krav til vokseplass ute: Varmt. Sandholdig, nygjødslet jord
Anbefalt samplanting: Kål, gulrot og knollselleri
Bør holdes unna: Gladioler, potet og rødbete

Drift: Hyppig vanning. Gjødsles med 1/4 av anbefalt mengde annenhver uke
Innhøsting: Når skolmene har nådd full størrelse, men før frøene begynner å legge på seg
Modningstid: 60–70 dager
Særlige forhold: Bør dyrkes med stokker eller staur som støtter. I kaldere strøk kan hele planten tas opp og siden ettermodnes/tørkes hengt opp ned under tak. Prydbønne har utrolig vakker blomstring og kan utmerket godt brukes som hissigklatrende vekst ved inngangsdøra

Passer godt til: Som tilsats til middagsretter, i supper og stuinger, men helst ikke kokt i tomatsaus

Ingen kommentarer: